فشار خون بالا از بیماری‌های شایع و متداول است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در نتیجه بر اهمیت این مسئله و ضروری پیگیری آن هر لحظه تاکید می‌شود. البته تشخیص صحیح در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اشتباه در تشخیص می‌تواند به اندازه فشار خون بالا مضر باشد.

هولتر فشار خون

 دستگاه هولتر ۲۴ تا ۴۸ ساعت فشار خون یک دستگاه اتوماتیک برای سنجش فشار است که روی بازوی افراد بسته می‌شود. در ادامه، فرد به زندگی روزمره خود می‌پردازد و دستگاه نیز همزمان به دست او متصل است. بخش الکترونیکی دستگاه ابعادی به اندازه یک تلفن همراه دارد. این بخش به کمر و یا پهلوی فرد بسته می‌شود. این قسمت طوری تنظیم شده است که در طول این ۲۴ تا ۴۸ ساعت، هر ۱۵ الی ۳۰ دقیقه فشار خون فرد را اندازه گیری می‌کند. میزان این فشارخون‌های اندازه گیری شده با استفاده از دستگاه ذخیره می‌شوند و با استفاده از آنالیزگر دستگاه، تجزیه و تحلیل می‌شود. متخصص از این تجزیه و تحلیل می‌تواند وضعیت سلامت فرد را بررسی کند.

اندازه گیری فشار خون به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت به صورت مداوم با استفاده از دستگاه هولتر فشار خون ممکن می‌شود. این دستگاه در فاصله زمانی کوتاه فشار خون شما را به صورت مداوم اندازه گیری می‌کند. سپس تمام این اندازه‌ها را ثبت کرده و ذخیره می‌کند و بر اساس آن پزشک مربوطه تصمیمات درمانی لازم را اتخاذ می نماید.

چرا هولتر فشارخون ضروری می باشد؟

افراد در طول روز دارای فشارخون های متغیر بر اساس میزان فعالیت، استرس، تغذیه، مصرف سیگار، مصرف چای و الکل و غیره می باشند لذا یک فشارخون اندازه گیری شده در مطب نمی توتند معیار دقیقی از فشارخون های افراد باشد.

مثلا افراد بدنبال حضور در مطب و گرفتن فشارخون بخاطر استرس حضور پزشک می تواند فشارخون بالاتر از فشارخون حالت عادی خود داشته باشد و دستگاه هولتر فشارخون در این موارد می تواند کمک کننده باشد بخاطر همین برای تشخیص فشارخون در افراد و همچنین پیگیری های دوره ای پس از درمان فشار خون حتما توصیه می شود.

نظرات غیرفعال است