اینکه بیشتر افراد فکر می کنند وریدهای واریسی زشت هستند یک راز نیست بسیاری از افراد متوجه وریدهای واریسی خود هستند و از نمایان شدن پاهای خود در موقعیت های مختلف در طول سالها پرهیز می کنند. این افراد لباس های مورد علاقه خود را نمی پوشندو تفریحاتی که از آنها لذت می برند را انجام نمی دهند متاسفانه این افراد زندگی خود را آنگونه که دوست دارند سپری نمی کنند آنها از دیده شدن وریدهای واریسی بنفش و پیچ خورده در پاهایشان توسط افراد دیگر وحشت دارند.

این افراد ممکن است از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و بسیاری از تفریحات خود را حذف کنند در حالی که این روزها درمان های متنوع و راحتی جهت خلاص شدن از شر وریدهای واریسی وجود دارد.

وریدهای واریسی می توانند در همه سنین دیده شوند و مخصوصا در افراد جوان درمان گزینه قطعی محسوب می شود و با وجود گزینه های مختلف درمانی هیچکس مجبور نیست با وریدهای واریسی زندگی کند و خود را از لذت های زندگی محروم نماید. بعلاوه با درمان وریدهای واریسی از عوارض آنها مثل لخته خونی/ درد و سنگینی پاها نیز رها می شوند.

اگر شما این مطلب را در حالی می خوانید که از داشتن وریدهای واریسی ناراحت هستید ما خبرهای خوبی برای شما داریم. شما می توانید با روش های راحت و غیر تهاجمی از وریدهای واریسی خلاص شوید و تاثیر آنها را بر زندگی خود از بین ببرید. ما در کلینیک آماده درمان تخصصی واریس و مشاوره تخصصی به شما هستیم.

انواع واریس:

  1. وریدهای واریسی طنابی
  2. وریدهای واریسی شبکه ای
  3. وریدهای واریسی تلانژکتازی

وریدهای واریسی طنابی:

این نوع وریدها معمولا نزدیک پوست و ضخیم و برجسته هستند و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می کنند.

وریدهای واریسی شبکه ای:

این وریدها قرمز و بصورت شبکه ای هستند.

وریدهای واریسی تلانژکتازی:

تلانژکتازی یا وریدهای عنکبوتی شبکه های آبی یا قرمز از وریدها هستند که گاهی در صورت، پاها و … دیده می شوند. این وریدها بیخطر هستند و فقط جنبه زیبایی دارند.

تشخیص واریس :

  1. معاینه بالینی توسط پزشک متخصص
  2. انجام سونوگرافی کالر داپلرکه جریان خون در وریدهای واریسی و برگشت خون در محل های پیچ خوردگی و نارسائی دریچه ای و لخته درون عروق را نشان می دهد.

درمان :

در صورتی که وریدهای واریسی شما نیاز به درمان داشته باشند بر اساس سایز و عمق و شدت درگیری نوع درمان توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

در صورتیکه نوع درمان به درستی و بر اساس عمق و شدت ضایعه تعیین نشود احتمال بروز عوارض افزایش می یابد. وریدهای واریسی کوچک و عنکبوتی توسط لیزر سطحی یا اسکلروتراپی و وریدهای عمقی توسط لیزر اندووسکولار یا جراحی درمان می شود.

Endo thermal ablation ابلیشن اندوترمال:

 روش های درمان واریس که در آن از امواج یا لیزر استفاده می شود تا وریدهای واریسی از بین برود.

RF ابلیشن رادیوفرکوئنسی :

در این روش دیواره ورید واریسی به وسیله انرژی رادیوفرکوئنسی گرم می شود/ از طریق یک برش کوچک در بالا یا پائین زانو ورید در دسترس قرار می گیرد و یک کاتتر باریک به داخل ورید هدایت می شود و پروپ رادیوفرکوئنسی از طریق این کاتتر وارد ورید شده و گرمای لازم تا تخریب و کلاپس شدن دیواره ورید را ایجاد می کند . این روش با بی حسی موضعی یا جنرال انجام می شود. زمانیکه ورید نارسا تخریب شد خون از طریق وریدهای سالم منتقل خواهد شد .

پس از انجام این روش ممکن است مدت کوتاهی درد در محل برش سوزن و کاتتر داشته باشید و بر اساس توصیه پزشک ممکن است نیاز به پوشیدن جوراب واریس توصیه شود.

Endo venous laser لیزر اندووسکولار :

 در لیزر اندووسکولار هم کاتتر از طریق یک برش کوچک و شیت به داخل ورید هدایت می شود. یک لیزر بسیار کوچک از طریق کاتتر داخل ورید واریسی قرار می گیرد.

 مانند روش RF لیزر شات های کوتاهی از انرژی به داخل ورید می رساند تا دمای داخلی ورید بالا رود و دیواره های ورید از بین برود و بعد از لیزر به آرامی و با هدایت سونوگرافی از ورید خارج می شود. برای انجام این پروسه از بیحسی موضعی یا جنرال استفاده می شود. بعد از انجام پروسیجر ممکن است احساس گرفتگی در پا ، سوزش یا درد داشته باشید که موقتی هستند و به سرعت برطرف می شوند.

فوم اسکلروتراپی تحت هدایت سونوگرافی:

اگر روش های آندوترمال برای شما مناسب نباشند معمولا اسکلروتراپی به شما توصیه می شود. در این روش فوم خاصی بنام ماده اسکلروزانت به داخل وریدهای واریسی تزریق می شود. فوم سبب از بین رفتن ورید واریسی و بسته شدن آن می شود و به طور طبیعی خون به عروق نرمال هدایت می شود. در این روش که تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود ، امکان درمان بیش از یک ورید در یک جلسه هم امکان پذیر است. بعد از انجام اسکلروتراپی از بین رفتن کامل وریدهای واریسی ممکن است چند هفته طول بکشد و وریدهای قوی تر هم طی چند هفته از بین خواهند رفت. ممکن است جهت تکمیل درمان به یک جلسه اضافه هم نیاز داشته باشید. تا کنون اسکلروتراپی به عنوان درمان موثر در واریس ثابت شده است.

عوارض اسکلروتراپی :

  • غش یا Faint
  • لخته خون در وریدهای پا
  • سر درد
  • مشکلات بینایی موقت
  • تغییر رنگ پوست در محل های درمان شده

بعد از انجام اسکلروتراپی می توانید به محل کار خود برگردید و تا حداقل یک هفته نیاز به پوشیدن جوراب های فشارنده دارید.

جراحی :

در صورتیکه با توجه به شدت ضایعات اسکلروتراپی یا درمان های اندوترمال مناسب نباشند معمولا درمان جراحی یا برداشتن وریدهای واریسی پیشنهاد می شود.

لیزر سطحی :

جهت درمان وریدهای واریسی سطحی مثل تلانژکتازی ها و وریدهای عنکبوتی از نوعی لیزر سطحی استفاده می شود. در این روش نیاز به ایجاد برش و ورود کاتتر نمی باشد و فقط لیزر روی سطح پوست استفاده می شود که بنا بر صلاحدید پزشک متخصص می تواند برای انواع واریس های سطحی استفاده شود.

نظرات غیرفعال است